Browsing by Author "Silva, Filipa Martins"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Compreensão Emocional da Morte Pelas Crianças em Idade Pré-escolar: Uma Dimensão EsquecidaPublication . Silva, Filipa Martins; Lopes, Ana Filipa; Carneiro, Vânia; Campelo, ÁlvaroIntrodução: É ainda parca a evidência científica quanto ao entendimento que as crianças têm sobre o conceito de morte, recentemente apontado pela International Children’s Palliative Care Network como área prioritária de investigação. Em particular, a evicção da emoção nesta área de investigação é uma lacuna importante. Este estudo visa desenvolver uma visão aprofundada da dimensão emocional da compreensão da morte pela criança, procurando, também, relacioná-la com a dimensão cognitiva. Material e Métodos: Entrevistámos crianças (três a seis anos), com recurso a um livro ilustrando o cenário hipotético em que uma criança se deparava com a de morte de um familiar. Colocámos questões para avaliar os subconceitos cognitivos da morte e a dimensão emocional (o que sentiria a criança e o que lhe devia ser dito pelos pais). Resultados: Dos 54 participantes, a maioria disse que a criança se sentiria triste (n = 46, 85%) e que os pais deveriam informá-la (n = 47, 87%); estas respostas não variaram significativamente com a idade. A compreensão cognitiva do conceito de morte das crianças que referiram a tristeza foi significativamente superior. Discussão: Mesmo as crianças mais pequenas sentem a morte, não sendo possível desligar as compreensões cognitiva e emocional. Adicionalmente, as crianças devem ser informadas, com vista a uma elaboração adequada e multidimensional da morte. Conclusão: Este estudo fornece informação valiosa aos profissionais de saúde e outros adultos interessados sobre a forma como a criança em idade pré-escolar se posiciona em relação à morte.
- Psychotic symptoms during stimulant treatment for attention-deficit/hyperactivity disorderPublication . Sá, Teresa; Silva, Filipa Martins; Magalhães, Patrícia; Martins, Vânia; Barrias, PaulaIntroduction: Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) is a common neurodevelopmental disorder. Pharmacological treatment, either alone or in combination with psychosocial interventions, is important in the therapeutic strategy. Psychostimulants remain the most effective medication and are generally well tolerated. However, one of its rare but significant side effects is development of psychotic symptoms. Objectives: To perform a literature review about the risk of psychotic symptoms during ADHD treatment with stimulants and discuss possible pharmacological treatment implications.Methods: A literature search was conducted on PubMed database using the terms “ADHD”, “central nervous system stimulants”, and “psychosis”. The search was supplemented with data retrieved from published guidelines.Results and discussion: ADHD diagnosis has been increasing, as well the use of stimulants for its treatment. However, using these drugs is not without controversy. ADHD pharmacological treatment is rarely associated with psychotic symptoms. Reported symptoms include hallucinations and paranoid delusions, and occasionally also euphoria, grandiosity, and other mania and hypomania features. These symptoms are generally short-lived and self-limited within days after stimulant discontinuation. One study comparing amphetamines and methylphenidate suggested that the former was more likely to cause psychosis compared with the latter. Additionally, study authors agreed that stimulant-induced psychosis seems to be associated to susceptibility factors.Conclusion: Psychostimulants are highly beneficial for ADHD patients. However, small studies and case reports suggest an association with new-onset psychotic symptoms. Physicians should be aware that psychotic symptoms may arise during stimulant ADHD treatment. Further investigation is required to identify patients who are most at risk of experiencing such adverse events.